ładowanie aku w t22
Moderator: Moderatorzy
ładowanie aku w t22
Witam
Przeglądnąłem kilka postów i wychodzi że ładowanie akumulatora podczas pracy powinny być na poziomie 14v ( filmik ze stigi na forum ).
w wątku sąsiednim w październiku pokazano jak cyka silnik .
U mnie odpalanie po nocy wygląda tak , a ładowanie to 12,4V -
https://photos.app.goo.gl/TA2M2HCWdSGys8tL8
Sklep i serwis mówi że 12,8V - jest prawidłowe. ( to i tak u mnie za mało ).
Pod koniec zeszłego roku wymieniono mi ( chyba ) regulator napięcia - twierdząc że go uszkodziłem - bo za często działał awaryjny czujnik pod fotelem . Mam sobie go zalepić żeby nie działał.
1 CZy tu o prostu - aku nie jest ładowane podczas pracy - i się cały czas rozładowuje?
2 Czy to możliwe że czujnik który w sumie ma być ratunkowym ( bezpieczeństwo ) - uszkadza elementy elektroniki?
posiadam cały czas dziadka MTD który 1000 x był rozłączany i włączany i działa już 10 lat.
Przeglądnąłem kilka postów i wychodzi że ładowanie akumulatora podczas pracy powinny być na poziomie 14v ( filmik ze stigi na forum ).
w wątku sąsiednim w październiku pokazano jak cyka silnik .
U mnie odpalanie po nocy wygląda tak , a ładowanie to 12,4V -
https://photos.app.goo.gl/TA2M2HCWdSGys8tL8
Sklep i serwis mówi że 12,8V - jest prawidłowe. ( to i tak u mnie za mało ).
Pod koniec zeszłego roku wymieniono mi ( chyba ) regulator napięcia - twierdząc że go uszkodziłem - bo za często działał awaryjny czujnik pod fotelem . Mam sobie go zalepić żeby nie działał.
1 CZy tu o prostu - aku nie jest ładowane podczas pracy - i się cały czas rozładowuje?
2 Czy to możliwe że czujnik który w sumie ma być ratunkowym ( bezpieczeństwo ) - uszkadza elementy elektroniki?
posiadam cały czas dziadka MTD który 1000 x był rozłączany i włączany i działa już 10 lat.
-
- Stały bywalec
- Posty: 429
- Rejestracja: 19 lip 2018, 14:24
- Imię: Grzegorz
- Lokalizacja: Malopolska
Re: ładowanie aku w t22
Napięcie aku w spoczynku jest prawidłowe, u mnie obecnie po dłuższej jeździe, następnie odpoczynek nocny, okolice 12.7-12.8V. W czasie pracy jest ponad 14v. Według mnie nie powinoo uszkadzać elektroniki, niby mogą powstać jakieś piki (skoki napięcia) przy wyłączaniu i załączaniu silnika oraz kosiska. Nie wiem czy jest jakaś dioda prostownicza dołożona do cewki elektromagnesu, bo przy wyłączaniu kosiska może być duży skok napięcia, do tego dojdzie jeszcze wyłączenie silnika, ponowne zaliczenie wszystkiego itp. Ale według mnie producent to powinien przewidzieć, bo po coś dał te wyłączniki w fotelu.
Ładowanie jakie masz w trakcie pracy, tj koszenia?
Ładowanie jakie masz w trakcie pracy, tj koszenia?
Traktorek Solo by AL-KO T 15- 95.6 HD-A
Kosiarka Solo by AL-KO 5235 SP-B
Kosiarka Solo by AL-KO 5235 SP-B
Re: ładowanie aku w t22
W pełni naładowany akumulator powinien mieć 12,6V (2,1V na celę). Aby akumulator był ładowany to napięcie podawane przez alternator powinno być wyższe. Generalnie przyjmuje się, że ładowanie w samochodach powinno dawać ponad 13,5V (+0,15V na celę), książkowo 14,4V (+0,3V na celę). Ale np. Renault stosuje ładowanie zmienne 13,5-15,6V.
Układ ładowania w traktorku jest raczej prosty. Dlatego nie oczekiwałbym zmiennego ładowania. U mnie (gdzieś to już pisałem) jest ok. 14V w każdym trybie pracy. I to jest ok. Dopóki nie spada regularnie poniżej 13,2V to zakładałbym, że jest ok. Natomiast u Ciebie zdecydowanie za nisko. W drugą stronę, jeśli masz akumulator AGM to przeżyje nawet 16V, natomiast żelowy może mieć problem już powyżej 14,5V.
Zabezpieczenia przy cewkach na pewno są. Raczej projektowali to ludzie z głową.
Układ ładowania w traktorku jest raczej prosty. Dlatego nie oczekiwałbym zmiennego ładowania. U mnie (gdzieś to już pisałem) jest ok. 14V w każdym trybie pracy. I to jest ok. Dopóki nie spada regularnie poniżej 13,2V to zakładałbym, że jest ok. Natomiast u Ciebie zdecydowanie za nisko. W drugą stronę, jeśli masz akumulator AGM to przeżyje nawet 16V, natomiast żelowy może mieć problem już powyżej 14,5V.
Zabezpieczenia przy cewkach na pewno są. Raczej projektowali to ludzie z głową.
Re: ładowanie aku w t22
witajcie.
Nie wiem czemu - nie otrzymuje powiadomień.
No u mnie jak widać, 12,4 . A to chyba zdecydowanie mało.
Dlatego pewnie 2-3 godziny pracy powodują rozładowanie a nie naładowanie aku.
Podłączenie 5 letniego aku z opisanego wyżej MTD - powoduje odpalenie od strzału.
Tak więc gdzieś tu jest problem.
Nie wiem czemu - nie otrzymuje powiadomień.
No u mnie jak widać, 12,4 . A to chyba zdecydowanie mało.
Dlatego pewnie 2-3 godziny pracy powodują rozładowanie a nie naładowanie aku.
Podłączenie 5 letniego aku z opisanego wyżej MTD - powoduje odpalenie od strzału.
Tak więc gdzieś tu jest problem.
Re: ładowanie aku w t22
Obejrzałem film, który załączyłeś. Na początek jest 12,68V - czemu tak dużo?, potem ledwo kręci rozrusznikiem, potem jest ładowanie 12,35. To niskie napięcie ładowania może w tym momencie występować przez chwilę, bo po uruchomieniu silnika akumulator próbuje się doładować (słychać, że aku jest słaby) i ściąga cały prąd do siebie. U mnie też po kilkukrotnym kręceniu silnikiem kontrolka ładowania gaśnie dopiero po kilku sekundach. Natomiast potem zawsze ładowanie wraca do 14V.
Sprawdź jaki masz poziom naładowania aku, ale pod obciążeniem. Wystarczy wpiąć żarówkę 21W/12V z kierunkowskazów. Prawdopodobnie pod obciążeniem akumulator pokaże znacznie mniejsze napięcie. Warto naładować akumulator w domu, odstawić na jakiś czas i sprawdzić czy nie ma spadków napięcia. Może ma jakieś zwarcie albo inny problem. Możliwe, że się uszkodził podczas użytkowania z obniżonym napięciem.
Jakie masz napięcie po odpaleniu z tego 5-letniego akumulatora? Jeśli on jest naładowany, to nie powinien pobierać dużego prądu i ładowanie powinno szybko wracać do właściwego poziomu. Czy wtedy też jest 12,4V?
Sprawdź jaki masz poziom naładowania aku, ale pod obciążeniem. Wystarczy wpiąć żarówkę 21W/12V z kierunkowskazów. Prawdopodobnie pod obciążeniem akumulator pokaże znacznie mniejsze napięcie. Warto naładować akumulator w domu, odstawić na jakiś czas i sprawdzić czy nie ma spadków napięcia. Może ma jakieś zwarcie albo inny problem. Możliwe, że się uszkodził podczas użytkowania z obniżonym napięciem.
Jakie masz napięcie po odpaleniu z tego 5-letniego akumulatora? Jeśli on jest naładowany, to nie powinien pobierać dużego prądu i ładowanie powinno szybko wracać do właściwego poziomu. Czy wtedy też jest 12,4V?
Re: ładowanie aku w t22
12,68 to pozycja 0 - stan aku przed uruchomieniem stacyjki.
Mam nagrane kilka filmików - jeżeli byś chciał i miał chęci - zaraz podłączę.
Z kilku dni.
Czasem jest tak że mimo że nie umie rozkręcić - załapie ,
OK - jutro pobawię się żarówką. Widać stare metody sa najlepsze.
Aku ładowałem kilkukrotnie przez całą noc. Wtedy pokazuje 13,2. I zazwyczaj po nocy ruszy od razu. Ale wystarczy że popracuje 10 minut ( nagrzeje się silnik ) - potem postoi godzinkę . Już albo wcale, albo z trudem odpali.
Na którymś filmiku jest nagrane już nagrzany silnik w czasie pracy - nadal 12,4V.
Tu możesz mieć rację co do aku. Gdy w zeszłym roku kulkukrotnie wyssałem z niego prąd nieświadomie. podczas koszenia.
Nawet nie pomyślałem że może nie być ładowania.
Resztę napiszę jutro po sprawdzeniu napięć.
https://photos.app.goo.gl/oDx6CNJ8XSPisfrZ8
Mam nagrane kilka filmików - jeżeli byś chciał i miał chęci - zaraz podłączę.
Z kilku dni.
Czasem jest tak że mimo że nie umie rozkręcić - załapie ,
OK - jutro pobawię się żarówką. Widać stare metody sa najlepsze.
Aku ładowałem kilkukrotnie przez całą noc. Wtedy pokazuje 13,2. I zazwyczaj po nocy ruszy od razu. Ale wystarczy że popracuje 10 minut ( nagrzeje się silnik ) - potem postoi godzinkę . Już albo wcale, albo z trudem odpali.
Na którymś filmiku jest nagrane już nagrzany silnik w czasie pracy - nadal 12,4V.
Tu możesz mieć rację co do aku. Gdy w zeszłym roku kulkukrotnie wyssałem z niego prąd nieświadomie. podczas koszenia.
Nawet nie pomyślałem że może nie być ładowania.
Resztę napiszę jutro po sprawdzeniu napięć.
https://photos.app.goo.gl/oDx6CNJ8XSPisfrZ8
Re: ładowanie aku w t22
Akumulator trzeba zawsze mierzyć na obciążeniu. 13,2 jest błędnym wynikiem, chyba że zmierzyłeś chwilę po odłączeniu od ładowarki. Jeśli po 10 minutach nie daje rady odpalić to źle z nim. Pracujący silnik w traktorku raczej nie powinien rozładowywać akumulatora, a na pewno nie przez 10 minut. Nawet mając realne 12,0V odpaliłby od pierwszego.
-
- Stały bywalec
- Posty: 429
- Rejestracja: 19 lip 2018, 14:24
- Imię: Grzegorz
- Lokalizacja: Malopolska
Re: ładowanie aku w t22
Sama praca silnika nie rozładuje, ale np na włączonym kosisku, wystarczy godzina pracy i przy słabym akumulatorze, może być problem. Sprzęgło bierze ok 4A,dojdzie jakiś przekaźnik, albo dwa, bo tyle chyba jest załączone w czasie pracy i jest 0.5A więcej. Te samochodowe biorą coś ok 0.2A.
Trzeba sprawdzić ładowanie na aku w czasie pracy silnika, musi być od 13.5V w górę, tak samo na włączonym kosisku, i światłach. Tam jest niby alternator, co ok 10-12A ma wydatku. Możliwe że się uszkodził regulator, ale bardziej obstawiam cewke.
Zacząłbym najpierw od sprawdzenia bezpieczników, następnie ładowania na aku, a potem reszte
Trzeba sprawdzić ładowanie na aku w czasie pracy silnika, musi być od 13.5V w górę, tak samo na włączonym kosisku, i światłach. Tam jest niby alternator, co ok 10-12A ma wydatku. Możliwe że się uszkodził regulator, ale bardziej obstawiam cewke.
Zacząłbym najpierw od sprawdzenia bezpieczników, następnie ładowania na aku, a potem reszte
Traktorek Solo by AL-KO T 15- 95.6 HD-A
Kosiarka Solo by AL-KO 5235 SP-B
Kosiarka Solo by AL-KO 5235 SP-B
Re: ładowanie aku w t22
witajcie
więc tak.
zacznę od końca żebyście się pośmiali.
Ja natomiast doszedęłem do tego przez przypadek.
Oczywiście sprawdzałem opcję i z obciążeniem żarówkami, kosą...
Zawsze 12,4V ładowania.
Natomiast okazuje się że przy aku są 2 bezpieczniki. 10 i 15A. Ale skoro wszystko działa nie sprawdzałem . Dziś rano jednak sprawdzałem jeszcze raz ladowanie, i wyjąłem 10kę - ok , wyjałem 15kę - z zewn OK.
Ale tchnęło mnie - pomierzyłem. 10 ok - 15 padnięta. Wymienilem.
Pojawiło się ładowanie na 13,5 V.
Czyli błahostka, ale skąd uszkodzenie bezpiecznika?
Nie wiem.
Ale obawiam się - jak to było napisane - czy nie poszedł paść się aku w skutek nadmiernego rozładowania.
więc tak.
zacznę od końca żebyście się pośmiali.
Ja natomiast doszedęłem do tego przez przypadek.
Oczywiście sprawdzałem opcję i z obciążeniem żarówkami, kosą...
Zawsze 12,4V ładowania.
Natomiast okazuje się że przy aku są 2 bezpieczniki. 10 i 15A. Ale skoro wszystko działa nie sprawdzałem . Dziś rano jednak sprawdzałem jeszcze raz ladowanie, i wyjąłem 10kę - ok , wyjałem 15kę - z zewn OK.
Ale tchnęło mnie - pomierzyłem. 10 ok - 15 padnięta. Wymienilem.
Pojawiło się ładowanie na 13,5 V.
Czyli błahostka, ale skąd uszkodzenie bezpiecznika?
Nie wiem.
Ale obawiam się - jak to było napisane - czy nie poszedł paść się aku w skutek nadmiernego rozładowania.
Re: ładowanie aku w t22
Przez bezpiecznik 15A podłączony jest alternator. Ładowania nie było wcale.
No i dlatego jest potrzebna kontrolka ładowania lub woltomierz na pokładzie.
Cieszę się, że wszystko znowu działa. A akumulator - jeździć, obserwować. Może przeżyje.
No i dlatego jest potrzebna kontrolka ładowania lub woltomierz na pokładzie.
Cieszę się, że wszystko znowu działa. A akumulator - jeździć, obserwować. Może przeżyje.
-
- Stały bywalec
- Posty: 429
- Rejestracja: 19 lip 2018, 14:24
- Imię: Grzegorz
- Lokalizacja: Malopolska
Re: ładowanie aku w t22
Pod ładować akumulator i będzie. U mnie córka się bawiła w garażu na traktorku, włączała światła itp, zostawiła stacyjka włączona, i wywaliło aku za parę dni do zera. Pod lądowałem cetekiem i śmiga od tamtego roku jak nowy.
Ja będę zakładał taki woltomierz, bo paczka już przyszła. Coś takiego
https://allegro.pl/oferta/woltomierz-dc ... 6520603439
Ja będę zakładał taki woltomierz, bo paczka już przyszła. Coś takiego
https://allegro.pl/oferta/woltomierz-dc ... 6520603439
Traktorek Solo by AL-KO T 15- 95.6 HD-A
Kosiarka Solo by AL-KO 5235 SP-B
Kosiarka Solo by AL-KO 5235 SP-B
Re: ładowanie aku w t22
Dzięki chłopaki.
A sam sobie mówiłem - po cholerę mi kolejny gadżet. ( voltomierz, obrotomierz ..)
Już wiem że tuning niestety ale jest potrzebny,
Dzięki
WAWAX : a dopytam - a 10A - do czego?
Instrukcja raczej jest uboga.
A sam sobie mówiłem - po cholerę mi kolejny gadżet. ( voltomierz, obrotomierz ..)
Już wiem że tuning niestety ale jest potrzebny,
Dzięki
WAWAX : a dopytam - a 10A - do czego?
Instrukcja raczej jest uboga.
Re: ładowanie aku w t22
Musiałem trochę pogrzebać w sieci, ale da się znaleźć (prawie) wszystko. W tym wątku wkleiłem opis schematu elektrycznego Alko (z wyjątkiem T23) - ostatni post, plik PDF: viewtopic.php?f=72&t=2281&p=42960
15A - alternator
10A - cała instalacja
10A - podnośnik kosza (jeśli jest)
15A - alternator
10A - cała instalacja
10A - podnośnik kosza (jeśli jest)
Re: ładowanie aku w t22
Byłem dzis odebrać noże po ostrzeniu. Zagadałem o bezpieczniku. I powiedziano mi - że mam sobie wlożyć 20A zamiast 15.
Dla mnie trochę wymijające. Zbyt proste. rozwiązanie na przepalenie bezpiecznika.
Tak samo jak mam sobie zablokować czujnik pod fotelem.
To już ( dla mnie amatora ) - jako spychologia.
Dla mnie trochę wymijające. Zbyt proste. rozwiązanie na przepalenie bezpiecznika.
Tak samo jak mam sobie zablokować czujnik pod fotelem.
To już ( dla mnie amatora ) - jako spychologia.
Re: ładowanie aku w t22
Zmieniłbym serwis. W uproszczeniu należy dobrać najniższy bezpiecznik przewyższający projektowany prąd. Alternator w B&S daje o ile pamiętam do 13A, dlatego wstawili 15A.
Re: ładowanie aku w t22
i chyba temat na razie wyczerpany.
Dziekuję
Dziekuję
Re: ładowanie aku w t22
Bezpiecznik ładowania pada przeważnie wtedy jak regulator podaje za dużo, więc sprawdziłbym regulator.
mieszalnia lakierów samochodowych
tel.506-606-029
tel.506-606-029
Re: ładowanie aku w t22
regulator podobno jest wymieniony - gdy ponoć zepsułem go podczas " podskakiwania" na fotelu.
Gdy silnik się włącza/wyłącza na nierównościach terenu. Wspomniane zabezpieczenie pod fotelem.
W teorii może masz rację , ale czy aż tak duże wahania będą podczas włączania i wyłacznia ( chwilowego ) silnika?
lub
może owy serwis wymienił regulator a nie sprawdził bezpiecznika. ? Ale chyba głupotą było by nie sprawdzenie napięcia ładowania po naprawie.
Nie mogę posądzać ale od przeglądu traktor stał w garażu. Nie ruszany.
Gdy silnik się włącza/wyłącza na nierównościach terenu. Wspomniane zabezpieczenie pod fotelem.
W teorii może masz rację , ale czy aż tak duże wahania będą podczas włączania i wyłacznia ( chwilowego ) silnika?
lub
może owy serwis wymienił regulator a nie sprawdził bezpiecznika. ? Ale chyba głupotą było by nie sprawdzenie napięcia ładowania po naprawie.
Nie mogę posądzać ale od przeglądu traktor stał w garażu. Nie ruszany.
Re: ładowanie aku w t22
A, ja zapytam.., czy ten bezpiecznik został tylko raz przepalony, czy po wymianie kolejne też się przepalały/ją ??
Zanim powiesz, że świat pilarza jest zły - przyjrzyj się sobie.
Re: ładowanie aku w t22
Na razie tylko raz - tzn - jak pisałem - wpadłem na to przez przypadek.
Sprawdzałem po kolei przewody, napięcia i wyciągałem po kolei. I znalazlem przepaloną 15 kę.
Na razie odpalałem go może 4 razy raptem może 20 minut pracy. Po zakończonej pracy dziś nie sprawdzałem.
Jutro odpowiem czy jest cały.
Ale jak pisałem - nie wiem co rzeczywiście było robione w październiku.
Dobra byłem sprawdzić - nie dało mi to spokoju - jest cały.
Sprawdzałem po kolei przewody, napięcia i wyciągałem po kolei. I znalazlem przepaloną 15 kę.
Na razie odpalałem go może 4 razy raptem może 20 minut pracy. Po zakończonej pracy dziś nie sprawdzałem.
Jutro odpowiem czy jest cały.
Ale jak pisałem - nie wiem co rzeczywiście było robione w październiku.
Dobra byłem sprawdzić - nie dało mi to spokoju - jest cały.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2021, 23:27 przez Broda, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: ładowanie aku w t22
Dawno było pytanie ( ale nie dostaję powiadomień z forum o odpowioedziach)
Bezpiecznik przepala się za każdym razem.
Ale trafiłem na inny wątek gdzie przepalanie ( prawdopodobnie ) związane jest ze zbyt wysokim rozładowaniem aku,