Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Tornado
Global Moderator
Posty: 3638
Rejestracja: 25 sty 2015, 19:02

Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Tornado » 29 wrz 2018, 7:28

Witam, zorientowani w temacie wiedzą, że testuję traktorek Alko T 16-103.7 HD V2. Pełny opis jest w tym temacie..
viewtopic.php?f=72&t=2540
Na życzenie jednego z kolegów wykonałem min. fotki elektro-sprzęgła. Traktorek aktualnie przepracował jedynie 15 mth, więc moje zdziwienie wywołał wygląd obudowy tego sprzęgła...
IMG_2594.JPG
IMG_2595.JPG
IMG_2596.JPG
IMG_2597.JPG
Jak widać na zdjęciach, obudowa wygląda na "zmęczoną", aby nie zaśmiecać wątku głównego, zakładam ten temat, aby znawcy tematu wypowiedzieli się co do zasady funkcjonowania elektro-sprzęgła oraz ocenili stopień jego zużycia w kontekście przepracowanych 15 mth. Sprzęgło działa poprawnie i nie mam co do tego żadnych uwag. Dodam, że nie uruchamiam kosiska w tzw. głębokiej trawie, lecz wykonuję to, gdy silnik jest na wysokich obrotach i w miejscu, gdzie podłoże jest wykoszone /bez trawy/, aby nie obciążać dodatkowo sprzęgła. Czy taki stopień zużycia w/g wyglądu zewnętrznego jest ..zużyciem normalnym, czy jest coś .. nie tak...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Za­nim po­wiesz, że świat pilarza jest zły - przyj­rzyj się sobie. ;)

Awatar użytkownika
Marek
Stały bywalec
Posty: 570
Rejestracja: 06 mar 2016, 20:17
Imię: Marek

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Marek » 30 wrz 2018, 9:53

Musisz kosić z godzinę ,wyłączyć sprzęt i sprawdzić jaką elektrosprzegło ma temperaturę.
Bo jeśli nie będziesz mógł się dotknąć to co będzie z łożyskami czy z paskiem klinowym ?

Gdy sprzęgło jest zużyte to ślizga gdy tarcza jest już cieńka .

Awatar użytkownika
Kamilos
Stały bywalec
Posty: 2092
Rejestracja: 25 sty 2015, 13:43
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Kamilos » 30 wrz 2018, 16:46

Wg. mnie obudowa nie wygląda na zmęczoną, posiada tylko drobny nalot korozji, co jest oczywiste, bo jak myłeś kosisko to woda się tam dostaje i stąd ten nalot, nie może więc być mowy o jakimś zmęczeniu po tak małym przebiegu.
Dla porównania moja obudowa sprzęgła.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Tornado
Global Moderator
Posty: 3638
Rejestracja: 25 sty 2015, 19:02

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Tornado » 01 paź 2018, 22:03

Czy ktoś, w sposób "łopatologiczny" może wytłumaczyć zasady działania tego sprzęgła ?
Za­nim po­wiesz, że świat pilarza jest zły - przyj­rzyj się sobie. ;)

Awatar użytkownika
Troku
Stały bywalec
Posty: 4719
Rejestracja: 26 sty 2015, 8:28
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Troku » 01 paź 2018, 22:27

Elektromagnes pod wpływem prądu dociska dwa elementy obudowy sprzęgła dociskając do tarczy która kręci się cały czas razem z silnikiem, na dolnym elemencie jest na stałe koło pasowe które przenosi napęd jak obie części są dociśnięte do tarczy.
serwis i naprawa skrzyń hydrostatycznych
Jestem od tego aby pomagać, to moje hobby na tym ziemskim padole
Andrzej Troczyński

andrzej@pilarz.org
andrzej.troczynski@gmail.com.

665 200 900
http://www.maduxx.pl
http://sklep.maduxx.pl

Awatar użytkownika
Uli
Stały bywalec
Posty: 1435
Rejestracja: 29 wrz 2016, 20:42
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Kobylany Mazowieckie

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Uli » 02 maja 2019, 23:39

Tornado zasada działania elektrosprzęgła jest całkiem prosta jak się to rozbierze i zobaczy jak działa, a ja już mam w tym doświadczenie :D
Sprzęgło składa się z elektromagnesu, bębna oraz tarczy...wszystko działa na dwóch niezależnych łożyskach kulowych, czyli obudowa sprzęgła jest montowana na wał pod kosiarką gdzie w obudowie jest łożysko nr 1 na którym obraca się wał silnika razem z bębnem sprzęgła, obudowę przed obrotem blokuje klin, na łożysku nr 2 obraca się tarcza zespolona razem z kołem pasowym cienkimi, ale bardzo wytrzymałymi blaszkami nitowanymi, umożliwiającymi podniesieniu się tarczy w czasie zadziałania elektromagnesu (zaznaczone na niebiesko), sprzęgło posiada także hamulec (zaznaczone na czerwono), jak działa?...w czasie pracy silnika razem z wałem obraca się bębnem, pod nim jest nawinięty zwój elektro, tarcza jest na dole blokowana przed obrotem hamulcem, w czasie załączenia noży elektromagnes przyciąga tarczę (podnosi do góry) do bębna, jednocześnie odhamowując tarczę i wszystko się obraca, po wyłączeniu tarcza opada na hamulec a bęben obraca się dalej z wałem. Między tarczą a bębnem powinna być przerwa jakieś 1mm lub 2mm.
U Kamila cała dolna obudowa ze sprężynami to jest właśnie hamulec zasada działania ta sama.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Doświadczenie to coś co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś. :D

Awatar użytkownika
Kamilos
Stały bywalec
Posty: 2092
Rejestracja: 25 sty 2015, 13:43
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Kamilos » 03 maja 2019, 14:17

Ciekawe jaką trwałość ma sprzęgło, w sensie na ile godzin pracy..

Awatar użytkownika
Uli
Stały bywalec
Posty: 1435
Rejestracja: 29 wrz 2016, 20:42
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Kobylany Mazowieckie

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Uli » 03 maja 2019, 15:00

Myślę Kamil że takie sprzęgło ma dużą wytrzymałość...w sprzęgłach mechanicznych tarcza posiada okładziny ścierne co zwiększa przyczepność tarczy ale okładzina ulega szybkiemu zużyciu (tarcie w czasie załączania), a tu w elektro tarcza jest żłobiona metalowa (jakiś stop) tarcza i bęben bez okładzin działają na zasadzie że bęben pod którym jest zwój elektro w czasie załączenia robi z bębna potężny magnes...jak teraz wymieniałem i sprawdzałem działanie na nożu (jak przyciąga) to wcale takiej wielkiej mocy to nie ma, lecz jeżeli tarcza jest ustawiona 1mm /2mm od bębna to magnes przyciąga całą płaską, gładką powierzchnią tarczę, która także całą powierzchnią przylega do niego co wzmacnia siłę przyczepności tarczy. Zaraz pójdę i porobię foty tarczy i bębna to wstawię.
A czy Ty Kamil sprawdzałeś działanie hamulca w swoim elektro, czy działa?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Doświadczenie to coś co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś. :D

Awatar użytkownika
Kamilos
Stały bywalec
Posty: 2092
Rejestracja: 25 sty 2015, 13:43
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Kamilos » 03 maja 2019, 17:55

Nic nie sprawdzałem a jak to spawdzić?

Awatar użytkownika
Uli
Stały bywalec
Posty: 1435
Rejestracja: 29 wrz 2016, 20:42
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Kobylany Mazowieckie

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Uli » 03 maja 2019, 18:30

Tak jak pisałem...dolna obudowa to hamulec, na wyłączonych nożach powinno ciężko się obracać to koło pasowe, jeżeli luźno Ci się obraca to znaczy że musisz dociągnąć nakrętki 3 szt po zewnętrznych stronach obudowy, te ze sprężynami...aby dokładnie wyregulować włącz zapłon nie uruchamiając silnika, i włącz noże (powinien zadziałać elektro)wtedy dociągaj nakrętki aby zostawić ok 2mm luzu między hamulcem a tarczą im mniej tym lepiej, ale by w czasie pracy nie obcierał hamulec o tarczę), jak wyłączysz noże tarcza opada na hamulec i zatrzymuje koło.
Doświadczenie to coś co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś. :D

Awatar użytkownika
Kamilos
Stały bywalec
Posty: 2092
Rejestracja: 25 sty 2015, 13:43
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Elektrosprzęgło/Działanie/Proces zużycia

Post autor: Kamilos » 04 maja 2019, 16:17

No to z tego co sprawdziłem, to dość ciężko chodzi.

ODPOWIEDZ