Jaki prostownik do akumulatora

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Troku
Stały bywalec
Posty: 5411
Rejestracja: 26 sty 2015, 8:28
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Jaki prostownik do akumulatora

Post autor: Troku » 14 sty 2016, 20:11

Dzisiaj chciałbym przedstawić zasilacz co prawda z linii domowych lecz w pełni profesjonalny, ładuje baterie od 20 do 80 Ah i nawet większe. Proste urządzenie w obsłudze - wystarczy wybrać tylko typ akumulatora - przełącznik w tylnej części obudowy. Oto zdjęcia z przodu i z tyłu, prostownik jest oparty o opatentowane systemy zaliczane do serii prostowników inteligentnych sprawdzają poziom naładowania baterii i dostosowują program ich ładowania, jedyne co trzeba wybrać przełącznikiem z tyłu obudowy to rodzaj akumulatora
WP_20160114_11_39_38_Pro.jpg

po dwóch sekundach po podłączeniu zasilacz zaczyna proces ładowania.

Zacytuję opis ze strony producenta:
" Dzięki zastosowaniu sterownika mikroprocesorowego wraz z unikatowym, oryginalnym programem ładowania akumulatora uzyskano szereg właściwości eksploatacyjnych dotychczas zupełnie nieosiągalnych w prostownikach tradycyjnych, standardowych, bez "elektroniki" m. in.:

Uwaga: parametry podano dla akumulatorów 12 V, dla akumulatorów 24 V - należy je pomnożyć przez 2.

1.- możliwość bezpiecznego ładowania akumulatora bez konieczności jego odłączania od instalacji elektrycznej samochodu, dzięki następującym rozwiązaniom:

- po wykryciu akumulatora prostownik włącza ładowanie z opóźnieniem 3 sekund,

- stabilizacji napięcia ładowania na wartości albo 15.8 albo 14.5 V - wybierane przełącznikiem,

- odłączenie prostownika może nastąpić przy zgaszonej diodzie "Ładowanie" lub tradycyjnie poprzez odłączenie prostownika od sieci 230 V, w obu przypadkach nie występują przepięcia, najbardziej groźne zjawisko dla instalacji elektrycznej samochodu,

2.- możliwość ładowania wszystkich typów akumulatorów, rodzaj akumulatora wybiera się przełącznikiem "Ca/Gel"

- poz. Ca - akumulatory wapniowe Ca, otwarte ( z koreczkami ), standardowe,

- poz. Gel - akumulatory żelowe Gel, AGM, VRLA, zamknięte ( bez koreczków ), bezobsługowe, tryb pracy buforowej.

Ten sam przełącznik służy jednocześnie do przełączania trybu pracy ładowanie szybkie ( "Cyclic" ) i ładowanie podtrzymujące ( "Standby" ).

3. - stabilizację napięcia ładowania:

poz. Ca - 15.8 V, tylko ta wartość zabezpiecza akumulatory wapniowe przed zjawiskiem zwapnienia cel,

poz. Gel - 14.5 V, zabezpiecza akumulatory żelowe przed utratą pojemności ( zamianą elektrolitu w wodę ),

ponadto cecha ta pozwala na ładowanie akumulatorów o mniejszej pojemności prostownikiem przeznaczonym nominalnie dla akumulatorów o większej pojemności, poprzez automatyczne ograniczenie aktualnej wartości prądu ładowania z chwilą wykrycia faktu osiągnięcia napięcia stabilizacji, oraz uniezależnia parametry ładowania od zmian wartości napięcia sieci energetycznej 230 V,

4.- stabilizację prądu ładowania: sterownik ogranicza prąd ładowania do wartości ustawionej fabrycznie, zgodnie z deklarowanymi parametrami prostownika, co pozwala na bezpieczne ładowanie akumulatorów o pojemności większej od optymalnej dla danego typu prostownika, przy czym należy liczyć się jedynie z wydłużeniem czasu ładowania,

5. - jednokrotną fazę gazowania akumulatora w celu wymieszania się elektrolitu, co powoduje znaczne przedłużenie żywotności akumulatora poprzez wyeliminowanie zjawiska parowania wody destylowanej ( w poz. Gel. - gazowanie wyeliminowano całkowicie ), przy czym fakt wykonania fazy gazowania jest pamiętany ( do chwili odłączenia krokodylków ) i przy pracy buforowej nie jest powtarzany,

6. - soft-start prądu ładowania, czyli stopniowe narastanie prądu ładowania, co przy bardzo rozładowanych akumulatorach zabezpiecza przed wypadaniem warstwy czynnej pasty ołowiowej z kratek,

7. - automatyczne odsiarczanie akumulatora, zastosowany sposób ładowania - ładowanie pulsacyjne - powoduje automatyczne odsiarczanie płytek ogniw, zwłaszcza w zakresie niskich ( od 3 do 10.5 V ) napięć akumulatora,

8.- automatyczne odłączanie ładowania po wykryciu rzeczywistego stanu końca ładowania, czyli wówczas, kiedy napięcie na akumulatorze w ostatniej sekundzie przerwy w ładowaniu wynosi co najmniej 13.8 V,

9.- ponowne włączenie ładowania, po wykryciu spadku napięcia na ładowanym akumulatorze do wartości 13.6 V,

10.- automatyczną regulację prądu ładowania podczas stabilizacji napięcia akumulatora, sterownik zmniejsza prąd ładowania tak, aby nie przekroczyć stabilizowanej wartości napięcia, 15.8 V ( "Ca") albo 14.5 V ( "Gel"),

11.- zabezpieczenie termiczne 3-progowe 2 - punktowe: tyrystory i transformator sieciowy,

12.- wymuszone chłodzenie prostownika poprzez zastosowanie wentylatora, co pozwala na zwiększenie maksymalnej wartości prądu ładowania a tym samym skrócenie czasu ładowania akumulatora,

13.- odporność na zwarcia krokodylków i zamianę polaryzacji - prostownik "nie iskrzy" przy zwieraniu krokodylków,

14.- realizację pracy buforowej - nie trzeba odłączać prostownika od akumulatora bezpośrednio po zakończeniu ładowania ( prostownik podłączony do akumulatora stale mierzy napięcie na jego zaciskach i automatycznie wyłącza a po stwierdzeniu spadku napięcia ponownie włącza proces ładowania ),

15.- prostotę obsługi oraz czytelną sygnalizację stanu pracy prostownika - misją firmy SEMI ELEKTRONIK jest maksymalne zautomatyzowanie procesu ładowania akumulatorów. Uważamy, na podstawie wieloletnich doświadczeń, zarówno własnych i naszych klientów, jak i sprzedawców i producentów akumulatorów, że ingerencja użytkownika w proces ładowania akumulatorów jest, w większości przypadków, szkodliwa dla trwałości nowoczesnych akumulatorów, zwłaszcza wapniowych i żelowych. Z tego względu z zasady nie produkujemy prostowników wyposażonych w jakiekolwiek potencjometry i przełączniki. "

Teraz krótki film z ładowania

https://www.youtube.com/watch?v=0kzsjBNPuV4
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
serwis i naprawa skrzyń hydrostatycznych
Jestem od tego aby pomagać, to moje hobby na tym ziemskim padole
Andrzej Troczyński


andrzej.troczynski@gmail.com.
https://andrzejtroczynski.wixsite.com/website
665 200 900

Awatar użytkownika
retronix
Stały bywalec
Posty: 1003
Rejestracja: 04 lut 2015, 20:00
Imię: Romek

Re: Jaki prostownik do akumulatora

Post autor: retronix » 15 lis 2016, 18:26

U mnie w domu jeszcze 2 sprawne klasyki, legendarny "ruski prostownik" i drugi ręczna Polska robota, robiony za zamówienie. Stara dobra szkoło ok 20 kg wagi, ten ruski to przy nim kruszyna.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Troku
Stały bywalec
Posty: 5411
Rejestracja: 26 sty 2015, 8:28
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Jaki prostownik do akumulatora

Post autor: Troku » 25 lut 2018, 17:19

Dzisiaj rano miałem mały problem z odpaleniem auta ale z tej racji że prostownik mam zawsze pod ręką to godzina ładowania i odpalił już bez problemu. Zimą jednak jak nie robimy długich tras to trzeba podładowywać baterię.
serwis i naprawa skrzyń hydrostatycznych
Jestem od tego aby pomagać, to moje hobby na tym ziemskim padole
Andrzej Troczyński


andrzej.troczynski@gmail.com.
https://andrzejtroczynski.wixsite.com/website
665 200 900

Awatar użytkownika
retronix
Stały bywalec
Posty: 1003
Rejestracja: 04 lut 2015, 20:00
Imię: Romek

Re: Jaki prostownik do akumulatora

Post autor: retronix » 11 gru 2020, 8:25

Semi trzyma cenę

ODPOWIEDZ